Idag finns det en uppsjö av tillverkare att välja mellan när man står i begrepp att köpa en fyrhjuling. Det är dock inte alla tillverkare som har bra produkter. Många skulle säga att det egentligen bara finns sju tillverkare att välja mellan.

Ola Eriksson, som arbetar med att sälja fyrhjulingar på Hans Eriksson AB i Frövi norr om Örebro säger till Skogsaktuellt att det finns sju tillverkare som räknas: Can-Am, Polaris, Kawazaki, Honda, Yamaha, Arctic Cat och Suzuki. De är inte de billigaste på marknaden, men Eriksson säger att de som är billigare – exempelvis 17 000 kronor billigare än en Can-Am, sällan håller samma kvalitet. Dessutom är det svårt att hitta reservdelar till de mindre märkena.

Tre tillverkare

Polaris är en tillverkare som på många sätt har legat i framkant, och lanserat funktioner som ifrågasatts av andra men sedan blivit branschstandard. Den amerikanska tillverkaren, med huvudkontor i Medina utanför Minneapolis, var först med automatväxlade fordon, och med urkopplingsbar fyrhjulsdrift. Polaris har också ett bra andrahandsvärde.

Ett annat märke med bra andrahandsvärde är Can-Am, som är motorcykelsdelen av kanadensiska Bombardier. Precis som Polaris är Can-Am ett företag som har stått för många innovationer genom åren. Det är framför allt maskiner för arbete, och de väger uppemot 200 kg. För nöjeskörning i exempelvis grustag är en Can-Am inget alternativ, därtill är deras modeller alltför tunga.

Suzuki är också ett mycket populärt märke, även om andrahandsvärdet på företagets fordon är lägre än på de nordamerikanska tillverkarna. Deras Kingquad-serie är mycket populär, och trots att Suzuki är ett japanskt företag har man utvecklat en modell speciellt för svensk skogsmiljö: Kingquad Big Swede, med frontmonterad vinsch och en markfrigång på 35 cm. Även om man inte köper en fyrhjuling som det står Suzuki på kan man få delar från denna tillverkare. Det är exempelvis Suszukimotorer i Arctic Cats fyrhjulingar, något som borgar för att även det märket säljer fordon av hög kvalitet.