Den som är ägare av en fyrhjuling måste besikta den fyra år efter att den tillverkats. Vid den här besiktningen är det väldigt många fyrhjulingar som inte blir godkända. Det gäller att de är utrustade rätt och är av ett bra märke för att hålla måttet.

5092570-fyrhjuling

Hela sex av tio fyrhjulingar klarar inte en besiktning hos Bilprovningen, skriver atl.nu. Var fjärde fyrhjuling får även krav på efterkontroll. Bland de fel som registreras finns problem med styrleden och spindellederna och dessa fel är väldigt allvarliga. En anledning till att så många fyrhjulingar underkänns tror man är för att de är fyra år gamla när de kontrollbesiktas. En annan anledning kan vara att vissa märken bara säljs under en kort tid och att modellen utgått när man behöver reservdelar. Det enda sättet att få en säker och trygg fyrhjuling enligt Bilprovningen är att lägga lite pengar på den och köpa ett av de bästa märkena.

Köp begagnad fyrhjuling

Om man vill vara säker på att få köra sin fyrhjuling efter besiktning gäller det alltså att köpa de dyrare och bättre märkena. Vill man ha en bra fyrhjuling men inte riktigt har råd att lägga hur mycket pengar som helst på den, kan det vara smart att köpa en begagnad fyrhjuling av ett bra märke. Detta kan man exempelvis göra på nätet, på en sida som bilweb.se. De har allt från fyrhjulingar och motorcyklar, till bilar och husvagnar. För att läsa mer om vad man kan köpa på just den sidan, kan man klicka här.

Rätt utrustning

Några andra saker man bör tänka på för att få fyrhjulingen godkänd vid besiktningen är att den ska vara utrustad med en del saker. I Corren kan man läsa om att många fyrhjulingar inte blivit godkända hos Bilprovningen för att de inte varit utrustade med en varningstriangel.